Przedstawiamy rodzaje lawet
Lawety z zasady służą do transportowania samochodów, a także innych pojazdów, jak np. motocykle czy quady. Najczęściej znajdują się na wyposażeniu pomocy drogowej, ale w praktyce mogą być użytkowane przez różne firmy związane z branżą motoryzacyjną często podejmujące się holowania pojazdów mechanicznych, które nie są w stanie normalnie jeździć po drodze.
Przedstawiamy rodzaje lawet
Lawety z zasady służą do transportowania samochodów, a także innych pojazdów, jak np. motocykle czy quady. Najczęściej znajdują się na wyposażeniu pomocy drogowej, ale w praktyce mogą być użytkowane przez różne firmy związane z branżą motoryzacyjną często podejmujące się holowania pojazdów mechanicznych, które nie są w stanie normalnie jeździć po drodze. Z tego też powodu wyróżniamy kilka rodzajów lawet. Taka platforma może być zarówno samochodem, jak i przyczepą. Występuje jako pojazd silnikowy samodzielnie poruszający się po drodze, a także pojazd kołowy, który wymaga zastosowania samochodu o odpowiedniej konstrukcji. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat rodzajów lawet? Zapraszamy do dalszej części naszego wpisu.
- Laweta z kołami pod podłogą (tzw. garbus) cechuje się dwuosiową konstrukcją z kołami pod spodem. Nie mają płaskiej podłogi, a ich górna rama przypomina kształtem odwróconą literę U. Środkowa część jest płaska, podczas gdy przednia i tylna są “ścięte”. W przypadku tej lawety koła przyczepy nie wystają poza jej obrys, dlatego też jesteśmy w stanie się nią zmieścić na każdym pasie drogi. Znajduje dość częste zastosowanie przy holowaniu samochodów.
- Lawety podwójne przeznaczone są do holowania dwóch pojazdów. Ich konstrukcja w dużej mierze przypomina wcześniej opisany wariant, czyli tzw. garbusa, jednak w tym przypadku możemy przewozić dwa samochodu jednocześnie. Występują w wersjach dwu- i trzyosiowych. Często wykorzystywane są przez firmy transportowe specjalizujące się w imporcie aut.
- Laweta niskopodwoziowa (uchylna) wyróżnia się małymi kołami i oponami o niskim profilu. Wyposażona jest w bramę uchylaną za pomocą siłownika hydraulicznego. Niski kąt natarcia, niskie podwozie i koła o niskim profilu znacznie ułatwiają załadunek. Sprawiają też, że przyczepa jest bardziej stabilna. Ten rodzaj lawet sprawdzi się w przypadkach, gdy pojazdy są transportowane na większe odległości.
- Lawety z kołami po bokach są szersze od lawet z kołami pod podłogą, dlatego też znajdują zastosowanie w wyjątkowych przypadkach. Zapewniają łatwy załadunek ze względu na niski próg załadunkowy.