Holowanie a przepisy. Jak holować zgodnie z prawem?
Oczywistą rzeczą jest, że holowanie samochodu musi odbywać się prawidłowo pod względem technicznym i z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. W żadnym wypadku nie chcielibyśmy bowiem, żeby nasz samochód uległ uszkodzeniu podczas holowania. Techniczna poprawność i zachowanie zasad bezpieczeństwa jednak nie wystarczy. Holowanie samochodu musi się bowiem odbyć również zgodnie z przepisami prawnymi.
Przepisy prawne dotyczące holowania samochodu znajdują się w dziewiątym rozdziale kodeksu drogowego. Określone są w nim podstawowe zasady postępowania w przypadku holowania. Kodeks drogowy mówi między innymi, jakie samochody mogą być holowane, a jakie nie. Decyduje także o tym, po jakich drogach holowanie samochodu jest niedopuszczalne. Ponadto kodeks drogowy określa, jakie wymagania musi spełniać holujący samochód kierowca, a także doprecyzowuje szereg kwestii praktycznych.
Szczegóły prawne dotyczące holowania
Jeśli chodzi o warunki techniczne pozwalające na holowanie, to są one uzależnione od tego, co dokładnie uległo awarii i stało się przyczyną niezdolności pojazdu do samodzielnego ruszenia. Jeśli zepsuciu uległ układ kierowniczy, to holowanie takiego samochodu jest niedozwolone. Natomiast w przypadku, gdy awaria związana była z układem hamulcowym, to holowanie jest możliwe tylko w jednym przypadku – jeżeli odbędzie się nie za pomocą elastycznej linki, tylko z wykorzystaniem sztywnego holu. Ważny jest także kolor linek. Aby były one wyraźnie zauważalne, muszą być malowane naprzemiennie w pasy białe i pasy czerwone. Innym sposobem oznakowania linek holowniczych jest zaopatrywanie ich w żółte lub czerwone chorągiewki. Oznaczyć trzeba jednak nie tylko linkę, ale i holowany samochód. Robi się to za pomocą ostrzegawczego trójkąta, który ma za zadanie informować nadjeżdżających od tyłu kierowców o charakterze tego, co dzieje się z holowanym samochodem.
Jeżeli samochód holuje się linką elastyczną, to jego odległość od holującego wozu powinna się mieścić w przedziale od czterech do sześciu metrów. Natomiast jeżeli wykorzystuje się sztywny hol, to odległość musi być mniejsza, równa maksymalnie trzem metrom. Prędkość holowania pojazdu nie powinna przekraczać 30 km/h w terenie zabudowanym. Natomiast w terenie niezabudowanym może wzrosnąć do 60 km/h. Ważne jest także to, że można holować tylko jeden samochód. Niedopuszczalne jest podłączanie do holowanego pojazdu kolejnego wozu. A jeśli chodzi o pojazd holujący, to nie może on być wyposażony w przyczepę.
Biorąc pod uwagę to, gdzie nie można holować samochodu, trzeba jasno powiedzieć, że nie można tego robić na autostradzie. Wyjątkiem od tej reguły jest jedynie sytuacja, w której transport odbywa się po pierwsze za pomocą specjalnego pojazdu, a po drugie trwa tylko do momentu dotarcia do najbliższego zjazdu z autostrady albo miejsca obsługi podróżnych. Co do kierowcy holującego pojazd, nie są wobec niego stawiane nadzwyczajne wymagania. Powinien tylko, jak każdy kierowca prowadzący jakikolwiek samochód, posiadać prawo jazdy i być trzeźwy. A jeśli chodzi o pasażerów holowanego samochodu, to oczywiście ze względów bezpieczeństwa lepiej jest, jeśli nie siedzą oni w pojeździe w trakcie jego holowania. Prawo nie zabrania jednak takiej ewentualności.
Podsumowując, kwestii prawnych, o których należy pamiętać podczas holowania samochodu, jest dość dużo. Powierzając jednak ten proces wyspecjalizowanej firmie, możemy mieć pewność, że odbędzie się on zgodnie z przepisami.